Woensdagmiddag. Ik ben bezig met mijn blog ‘In een notendop’ http://ellieschmitz.blogspot.nl/
Mijn mobiele telefoon zoemt. Wil niet opnemen, maar als ik in het display zie dat er ‘Extern’ en niet ‘Anoniem’ staat, noem ik toch mijn naam. Alleen wanneer Vriend belt wordt die melding weergegeven. Voor hem wil ik mijn bezigheden wel een moment onderbreken.
‘Goedemiddag mevrouw’
Vrouw, schelle stem, buitenlands accent. Meteen spijt.
‘Hallo’
‘Er ligt hier een gratis pakket voor u klaar. Dat willen we komen brengen….klopt dit nummer….?’
‘……………………’
‘Bent u mevrouw Schmitz en is dit nummer van u?’
‘……….’
‘Woont u op de ………….. in Waalre?’
‘………..’
‘Het pakket met de boxershorts en………. (onverstaanbaar) voor een bedrag van 40 euro is gratis en willen wij komen brengen’
‘Wie bent u? Ik heb nooit boxershorts besteld’
De verbinding wordt verbroken. Het gesprek heeft 42 seconden geduurd. Ik meld het meteen bij mijn provider. Voor het geval dat. Ik kan niet eens vertellen wat ik hiermee bedoel. Wel dat ik een uiterst naar gevoel tijdens en na het gesprek heb.
Volgens de medewerkster van de klantenservice zijn het mensen die op deze manier proberen geld te ontfutselen. Als je ingaat op de vragen en je met ‘ja’ beantwoordt, dan ‘hang’ je. Het pakket wordt verstuurd en er moet worden betaald. Ik heb het advies gekregen dit ook bij de politie te melden.
Gelukkig ben ik, hoewel sociaal, geen ‘allemansvriendin.’ Behoudend als ik iemand niet ken, toegankelijk voor de mensen om me heen. Deze ‘belmevrouw’ heeft dus tijdens ons gesprek geen cent verdiend. En Vriend heeft ook een naam gekregen. Leuker dan ‘Extern’.
18 reacties. Plaats een nieuwe
Pfff…. Zo heb ik eens een jaar last gehad van een incassobureau dat beweerde dat ik vouchers voor de Zwaluwhoeve besteld had bij een of ander schimmig bedrijfje. Ik bestel nooit zoiets online, daar heb ik het geld niet eens voor. Na een jaar hoor ik via via van opnames die ze moeten maken en dus heb ik daarom gevraagd. Het incassobureau vond dat ik die zelf maar op moest vragen, en na enig zoeken kwam ik erachter dat dat me 5 piek ging kosten ofzoiets. Ik verdomde het om geld uit te gaan geven om mijn onschuld te bewijzen en zei het incassobureau mijn schuld maar te bewijzen aangezien dat de juiste volgorde is in NL. De geluidsopname kreeg ik per mail en ik luisterde verbaasd naar mijn eigen stem die steeds heel verveeld, cynisch en langerekt “mjaaaaa…?” zei. Op elke vraag ook precies hetzelfde! Duidelijk plak en knipwerk… Ik zal dus eens opgenomen hebben en een telemarketeer die mij even dacht te naaien nam mijn “Mjaaaa….?” op na de vraag (stel ik me zo voor) “spreek ik met mevrouw van Sloten?” Maar wat een ramp was dat, zat er helemaal van in de stress!. De eerstvolgende mail van het incassobureau kwam er vla achteraan, dat de het geluidsfragment als bewijsvoering introkken. Nooit meer iets van gehoord! 😀
Voordat ik het weet zou ik ja gezegd hebben, zo vriendelijk, onnozel ben ik wel. Oefenen dus; geen ja en geen nee. Goed geschreven Ellie, weet wat mij te doen staat…..nu nog in de praktijk….
Getverdemme.. vind het lager dan laag om op zulke slinkse wijze je geld te moeten verdienen. Bah!
Athy, ik zou er voorheen ook zo ingetuind zijn. Te beleefd, te bescheiden, te fatsoenlijk, te vriendelijk, noem maar op. Door schade en schande wijzer geworden..je mag blijven oefenen, maar liever niet voor dit soort zaken!
Wat een rottige ervaring zeg..en in deze tijd komt het toch vaak op zoveel verschillende manieren voor dat men je probeert te belazeren, dat heb ik van anderen ook al eerder begrepen. We moeten, helaas, hierop alert zijn…jammer dat het zo is..
Ja, Michiel…slinks is het en laag ook…naderhand was ik woedend, maar ik kon weinig anders uitrichten dan bij de instanties melden en er een blog over schrijven…
Walgelijk hè, dit soort praktijken. Ik ben er ook altijd beducht op. Het ergste vind ik dat je als 'slachtoffer' nergens terecht kunt. Gelukkig was jij wel alert!
Echt oppassen geblazen met dit soort dingen. Ik ben er ooit bijna ingestonken met een zgn abonnement dat ik zou hebben van een puzzelmagazine van Editie Enigma. Zelfs Kassa weet van hun praktijken en keurt het ook niet goed. Het heeft me uiteindelijk natuurlijk niets gekost, alleen heeeeel veel ergernis, helaas.
Wat erg he, dat je tegenwoordig bij alles op je hoede moet zijn. Hoewel ik heel sociaal ben (is mijn eigen bescheiden mening), ben ik voor telefonische verkopers en verkopers aan de deur een nogal onaardig persoon. Halverwege hun zin heb ik opgehangen en staan ze tegen een dichte deur te praten…
Walgelijk ja…en bewijs maar eens dat het schurken zijn…
Wat vervelend, Mieke! Gelukkig zat je nergens aan 'vast', maar de ergernis die je hebt kan slopend zijn…jammer dat er mensen zijn die zo in elkaar steken dat zij anderen een poot uit willen draaien…:-(
Door schade en schande waarschijnlijk ook wijs geworden…ik kan ook heel narrig en bozig reageren op dat soort mensen, Irma. Dan is mijn beleefdheidsgraad wat lager dan normaal gesproken.
Heel vervelend, dat soort bellers. Zelf werd ik laatst ook gebeld met de vraag of ik mw. 'die en die was'. Dat was ik niet, maar dat gaf niet. Het gratis pakket was adresgebonden. Ik heb laten weten dat ik er geen prijs op stelde. Gevolg: Een stomverbaasde dame aan de andere kant van de lijn.
Wat moet je daar nou van denken, Wilma? Een dame met betere bedoelingen? Ik zou het haast gaan denken, maar bedenk dan tegelijkertijd: 'waar is het addertje onder het gras?
Ja, het zal je maar overkomen zeg. Ik ben altijd redelijk keurig bij normaal gebruik maar aan de telefoon zeg ik altijd maar één ding: 'nee, dank u, dag' en aan de deur schud ik alleen maar met mijn hoofd. Erg onbeleefd. Ik weet het. 🙂
Totaal niet onbeleefd. Tegen vervelende of opdringerige mensen mag je wat kribbiger doen…dat heet 'zelfbehoud', Mies….
Ik heb er ook een gloeiende hekel aan en poeier ze zo snel mogelijk af. Maar het is wel erg jammer dat we zo op onze hoede moeten zijn en blijven…..
Soms is het nodig, Jannie….zie het maar als zelfbehoud en belangrijk niet in iets vervelends verzeild te raken..